Юристка в найкоротшій у світі спідниці

Юристка в найкоротшій у світі спідниці

Молодий юрист

Молодий юрист

Чи є в Інтернеті закон та порядок?

11.07.2018

Інтернет є інформаційним простором, що має як глобальний так і міжнародний характер. І станом на сьогодні, не існує єдиного конкретного власника мережі, і взагалі не існує суб’єкта, який би контролював значну частину цієї мережі, тому Інтернет у цілому не є об’єктом права.

Законодавчу основу інформаційних відносин в Україні становлять Закони України «Про інформацію», «Про державну таємницю», «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», «Про Концепцію національної програми інформатизації», «Про телекомунікації»  та ін. Існуючий пласт законів у сферах зв’язку, телекомунікації, інформації та інформатизації дозволяє говорити лише про початок формування галузі інформаційного законодавства в Україні, про нерівномірний та незбалансований його розвиток.

В Україні наразі немає спеціалізованого нормативного акту, який би регулював відносини в мережі Інтернет. Закон України «Про телекомунікації» ввів дефініцію Інтернету як усесвітньої інформаційної системи загального доступу, яка логічно зв’язана глобальним адресним простором та базується на Інтернет-протоколі, визначеному міжнародними стандартами. Даний Закон регулює лише технічну сторону адресного простору українського сегмента мережі Інтернет. Головним державним органом регулювання у сфері телекомунікації є Національна комісія, що здійснює регулювання у сфері зв’язку та інформатизації. Крім державного органу, існує ще недержавна організація, яка займається адмініструванням адресного простору в мережі Інтернет у домені «UA».

Станом на сьогодні жодна країна світу не має кодифікованого законодавства з Інтернету. В основному нормативні акти, що існують, регулюють окремі питання функціонування Інтернету, як: правове регулювання інформаційної безпеки, зміст інформації, захист авторського права та ін.

Саме тому слід приділити увагу правовідносинам, пов’язаним з функціонуванням мережі, які, зокрема, стосуються таких питань: регулювання контенту; запобігання кіберзлочинності; захист конфіденційної інформації та персональних даних; захист прав інтелектуальної власності; електронна торгівля; захист прав споживачів; захист прав людини.

Як на мене, нині існують проблеми, які потребують найшвидшого правового регулювання:

  1. визначення правового статусу діяльності Інтернет-ЗМІ як нового, нетрадиційного мас-медіа;
  2. визначення прав, обов’язків, відповідальності учасників інформаційних відносин в Інтернет-ЗМІ;
  3. неприйнятність цензури Інтернет-ЗМІ;
  4. захист авторських, суміжних та інших виключних прав на об’єкти інтелектуальної власності, що розміщені в Інтернет-ЗМІ;
  5. контроль за регулюванням реклами та використання товарних знаків, а також регулювання електронної комерції, питання недобросовісної конкуренції, спаму та оподаткування підприємництва в мережі;
  6. гарантія інформаційної безпеки в Інтернет-ЗМІ;
  7. запобігання розповсюдженню інформації, що створює загрозу для прав, законних інтересів фізичних і юридичних осіб;
  8. запобіганню загрози для державної безпеки, забезпечення інформаційної безпеки і захист персональних даних користувачів соц. мереж.

Нещодавно законодавчим органом України включили в порядок денний на розгляд Верховної Ради скандальний законопроект №6688, який може значно обмежити інтернет-свободу в Україні та вже викликав справжній шквал в українському сегменті Фейсбуку.

Законопроект зобов’яже провайдерів встановити системи, які контролюватимуть весь інтернет-трафік від усіх інтернет-користувачів, а самих користувачів – встановити спеціальні ключі шифрування. Це свідчить про те, що з приватністю даних в мережі можна буде попрощатися назавжди, а на інтернет-ресурси – можливий юридичний тиск з метою цензури. Адже у випадку, якщо законопроект №6688 буде ухвалено, силовики  отримають можливість на власний розсуд вирішувати питання блокування інформаційних ресурсів на 48 годин, без рішень суду. Варто зазначити, що зазначений вище законопроект практично списаний з російського аналога, яким регулюється діяльність одіозного «Роскомнадзору» або й  «диктаторського закону Януковича» від 16 січня 2014 року.

За нас будуть вирішувати, що показувати, а що ні. Повна втрата нами анонімності. Детальний моніторинг нашого трафіку. Про нас будуть знати все. Чи здатні такі кроки підвищити рівень кібербезпеки?

З огляду на розглянуті проблеми, вбачається за доцільне підготувати проект Закону відповідно до міжнародних принципів та стандартів у цій сфері. З огляду на специфіку питань, пов’язаних із реформуванням державної політики щодо інформаційного простору (особливо щодо мережі Інтернет), пропонується створити робочу групу з представників зацікавлених органів державної влади та їх професійних об’єднань, правозахисників та юристів задля підготовки зазначеного проекту закону. Така робоча група може бути утворена при Координаційній раді з питань розвитку громадянського суспільства.

Як на мене, на Інтернет не можна поширювати правила, що розраховані на вже традиційні засоби поширення інформації, як телебачення і радіомовлення, оскільки він дозволяє користувачам самостійно фільтрувати зміст і відсторонювати себе від небажаної інформації, так само як оби­рати книги за своїми інтересами у публічній бібліотеці.

Таким чином, здійснювати державний контроль у мережі Інтернет необхідно, однак межі цього контролю слід чітко окреслити та не допускати порушень конституційних прав людини та громадянина на право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань, на вільне збирання, зберігання, викорис­тання і поширення інформації.

Отже, проблема правового регулювання мережі існує, і причиною цього є відсутність законодавчої бази та доцільної законодавчої ініціативи, яка б регулювала дане питання. Прийняття відповідного закону у нашій країні є вкрай необхідним, оскільки це стане вагомим кроком у напрямі вдосконалення правового статусу інформації, отриманої з мережі; значно посилить правову основу для забезпечення державної політики протидії злочинності у сфері високих інформаційних технологій; сприятиме врегулюванню проблемних питань інших галузей права щодо правовідносин в мережі Інтернет.

 

Поділитись fb twitter gplus
Скоро у тебе заберуть твої теплі лампові пільги!

Скоро у тебе заберуть твої теплі лампові пільги!

22.10.2018

Дайте мені засоби масової інформації, і я з будь-якого народу зроблю стадо свиней Йося Геббельс На календарі жовтень, зимна погода ….

Непотизм або як таткові ресурси дають «зелене світло» у егоїстичне майбутнє

Непотизм або як таткові ресурси дають «зелене світло» у егоїстичне майбутнє

19.01.2019

Багато було сказано на цю тему, але від цього словесного серіалу проблему не вирішити. Мова буде йти не про позитивні ….

Неоднозначне питання абортів

Неоднозначне питання абортів

11.06.2018

В умовах сучасного суспільства, тема абортів набирає буденності, але чому? Чи повинна держава шляхом заборони впливати на рішення українок залишити ….

Це не смішно

Це не смішно

20.11.2018

Блискуче світло софітів, надреальні трюки та номери з тваринами, які віддано виконують команди дресирувальника, розпалюють в залі посмішки людей, споглядаючих ….