Юристка в найкоротшій у світі спідниці

Юристка в найкоротшій у світі спідниці

Молодий юрист

Молодий юрист

Чи є в Інтернеті закон та порядок?

11.07.2018

Інтернет є інформаційним простором, що має як глобальний так і міжнародний характер. І станом на сьогодні, не існує єдиного конкретного власника мережі, і взагалі не існує суб’єкта, який би контролював значну частину цієї мережі, тому Інтернет у цілому не є об’єктом права.

Законодавчу основу інформаційних відносин в Україні становлять Закони України «Про інформацію», «Про державну таємницю», «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», «Про Концепцію національної програми інформатизації», «Про телекомунікації»  та ін. Існуючий пласт законів у сферах зв’язку, телекомунікації, інформації та інформатизації дозволяє говорити лише про початок формування галузі інформаційного законодавства в Україні, про нерівномірний та незбалансований його розвиток.

В Україні наразі немає спеціалізованого нормативного акту, який би регулював відносини в мережі Інтернет. Закон України «Про телекомунікації» ввів дефініцію Інтернету як усесвітньої інформаційної системи загального доступу, яка логічно зв’язана глобальним адресним простором та базується на Інтернет-протоколі, визначеному міжнародними стандартами. Даний Закон регулює лише технічну сторону адресного простору українського сегмента мережі Інтернет. Головним державним органом регулювання у сфері телекомунікації є Національна комісія, що здійснює регулювання у сфері зв’язку та інформатизації. Крім державного органу, існує ще недержавна організація, яка займається адмініструванням адресного простору в мережі Інтернет у домені «UA».

Станом на сьогодні жодна країна світу не має кодифікованого законодавства з Інтернету. В основному нормативні акти, що існують, регулюють окремі питання функціонування Інтернету, як: правове регулювання інформаційної безпеки, зміст інформації, захист авторського права та ін.

Саме тому слід приділити увагу правовідносинам, пов’язаним з функціонуванням мережі, які, зокрема, стосуються таких питань: регулювання контенту; запобігання кіберзлочинності; захист конфіденційної інформації та персональних даних; захист прав інтелектуальної власності; електронна торгівля; захист прав споживачів; захист прав людини.

Як на мене, нині існують проблеми, які потребують найшвидшого правового регулювання:

  1. визначення правового статусу діяльності Інтернет-ЗМІ як нового, нетрадиційного мас-медіа;
  2. визначення прав, обов’язків, відповідальності учасників інформаційних відносин в Інтернет-ЗМІ;
  3. неприйнятність цензури Інтернет-ЗМІ;
  4. захист авторських, суміжних та інших виключних прав на об’єкти інтелектуальної власності, що розміщені в Інтернет-ЗМІ;
  5. контроль за регулюванням реклами та використання товарних знаків, а також регулювання електронної комерції, питання недобросовісної конкуренції, спаму та оподаткування підприємництва в мережі;
  6. гарантія інформаційної безпеки в Інтернет-ЗМІ;
  7. запобігання розповсюдженню інформації, що створює загрозу для прав, законних інтересів фізичних і юридичних осіб;
  8. запобіганню загрози для державної безпеки, забезпечення інформаційної безпеки і захист персональних даних користувачів соц. мереж.

Нещодавно законодавчим органом України включили в порядок денний на розгляд Верховної Ради скандальний законопроект №6688, який може значно обмежити інтернет-свободу в Україні та вже викликав справжній шквал в українському сегменті Фейсбуку.

Законопроект зобов’яже провайдерів встановити системи, які контролюватимуть весь інтернет-трафік від усіх інтернет-користувачів, а самих користувачів – встановити спеціальні ключі шифрування. Це свідчить про те, що з приватністю даних в мережі можна буде попрощатися назавжди, а на інтернет-ресурси – можливий юридичний тиск з метою цензури. Адже у випадку, якщо законопроект №6688 буде ухвалено, силовики  отримають можливість на власний розсуд вирішувати питання блокування інформаційних ресурсів на 48 годин, без рішень суду. Варто зазначити, що зазначений вище законопроект практично списаний з російського аналога, яким регулюється діяльність одіозного «Роскомнадзору» або й  «диктаторського закону Януковича» від 16 січня 2014 року.

За нас будуть вирішувати, що показувати, а що ні. Повна втрата нами анонімності. Детальний моніторинг нашого трафіку. Про нас будуть знати все. Чи здатні такі кроки підвищити рівень кібербезпеки?

З огляду на розглянуті проблеми, вбачається за доцільне підготувати проект Закону відповідно до міжнародних принципів та стандартів у цій сфері. З огляду на специфіку питань, пов’язаних із реформуванням державної політики щодо інформаційного простору (особливо щодо мережі Інтернет), пропонується створити робочу групу з представників зацікавлених органів державної влади та їх професійних об’єднань, правозахисників та юристів задля підготовки зазначеного проекту закону. Така робоча група може бути утворена при Координаційній раді з питань розвитку громадянського суспільства.

Як на мене, на Інтернет не можна поширювати правила, що розраховані на вже традиційні засоби поширення інформації, як телебачення і радіомовлення, оскільки він дозволяє користувачам самостійно фільтрувати зміст і відсторонювати себе від небажаної інформації, так само як оби­рати книги за своїми інтересами у публічній бібліотеці.

Таким чином, здійснювати державний контроль у мережі Інтернет необхідно, однак межі цього контролю слід чітко окреслити та не допускати порушень конституційних прав людини та громадянина на право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань, на вільне збирання, зберігання, викорис­тання і поширення інформації.

Отже, проблема правового регулювання мережі існує, і причиною цього є відсутність законодавчої бази та доцільної законодавчої ініціативи, яка б регулювала дане питання. Прийняття відповідного закону у нашій країні є вкрай необхідним, оскільки це стане вагомим кроком у напрямі вдосконалення правового статусу інформації, отриманої з мережі; значно посилить правову основу для забезпечення державної політики протидії злочинності у сфері високих інформаційних технологій; сприятиме врегулюванню проблемних питань інших галузей права щодо правовідносин в мережі Інтернет.

 

Поділитись fb twitter gplus
Один вібратор в одні руки

Один вібратор в одні руки

28.09.2018

Потрібно швидше купити своєму діду слуховий апарат, щоб той краще чув маячню яка ллється із запланованиих нововведень законопроекту №6755, який ….

Студентського самоврядування в Україні нема і поки не буде

Студентського самоврядування в Україні нема і поки не буде

14.06.2018

Перш ніж розкрити актуальність даної теми, я б хотіла почати його із цитати Джима Рона:     Раніше я казав: Я ….

Квест на державну службу

Квест на державну службу

15.05.2019

Біля Вінницького універмагу кинулась в очі рекламна вивіска Дмитра Карпачова “Как дать ребенку все без денег и связей?”, встигни придбати ….

Неоднозначне питання абортів

Неоднозначне питання абортів

11.06.2018

В умовах сучасного суспільства, тема абортів набирає буденності, але чому? Чи повинна держава шляхом заборони впливати на рішення українок залишити ….